כורסת סליפר-סקירה מקצועית

יונתן הופמן MMPA MISCP Grad Dip Manip Ther

 

מעל 80% מהאוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב תחתון. רבים מהם, במיוחד אלו הסובלים מבלט או פריצת דיסק ו/או מחוסר יציבות בין חולייתית יתלוננו בין היתר על:

כאבים בזמן ישיבה

כאבים במנחים ממושכים ללא תנועה

כאבים בקימה מישיבה לעמידה

בשלוב עם פיזיותרפיה מודרנית, כורסת סליפר של עמינח מדיק מאפשרת התמודדות טבעית, בריאה ומועילה עם תלונות אלו.

 מחקרים עדכניים מאפשרים לנו מחשבה טרייה על הקשר בין הישיבה לכאבי הגב וכן דרכים נאותות להתמודד באופן מקצועי עם אתגר זה:

 נסינג וספור (2004) חקרו ומצאו שישיבה שפופה ותמיכה מתנית לקוייה משפיעים באופן שלילי על שלמות הרצועות המתניות, המנח הבריא של הדיסקים הבין חולייתים וכן על המנח של פרקי העצה.

מרפי ובקל (2004) מצאו קשר משמעותי בין מנח ישיבה לקוי של ילדי בית הספר לבין תלונות הילדים על כאבי גב.

אוסליבן (2003) הדגים את הקושי של בעלי כאב גב תחתון למצא יציבה נכונה, ואילו מקסוס (2003) דווח על שפור משמעותי בכאבי הגב כאשר ישנה תמיכה נוספת לגב התחתון.

 אוסליבן (2002) דווח על היעילות השרירית אשר קיימת במנח ישיבה נכון לעומת מנח ישיבה לקוי, ואילו שנל ומקגיל (2003) דווחו על תוצאות טובות בטיפול כאשר המטופלים עברו הדרכה לשליטה פעילה ביציבות האגן והגב התחתון.

 ניתן ללמוד מהמחקרים הנ"ל שיש קשר הדוק בין מנח הישיבה הלקוי לבין כאב גב תחתון. כמו כן אנו למדים שניתן להתמודד עם בעיה זאת ביעילות על ידי מודיפיקציה למנח הישיבה וכן על ידי תרגול נכון של שרירי היציבה של האגן ועמוד השדרה.

 כורסת ה- Sleeper של עמינח מדיק מכילה בתוכה שני מנועים שונים המאפשרים שליטה מלאה על זוויות המושב והמשענת בנפרד. לעומת כורסאות אחרות בשוק, הדבר מאפשר את היתרונות הבאים:

 מציאת זווית הישיבה האולטימטיבית על ידי שינוי עצמי של זוויות המושב והמשענת בנפרד עד שנמצא מנח נוח וללא כאבים

אפשרות לשינויים עדינים ותכופים בתנוחה (שימוש בשלט רחוק) במקרה ולאחר זמן המנח נהיה לא נוח ויש צורך לשנותו

עזרה בקימה. במיוחד חשוב לסובלים מכאבי גב אשר שרירי היציבה העמוקים אינם עדיין מאפשרים את ספיגת העומסים הרבים על עמוד השדרה התחתון והאגן בזמן הקימה לעמידה מישיבה. האפשרות לקימה נוחה ללא כאבים מפחיתה את רמת החרדות של רבים הסובלים מכאבי גב מישיבה על כורסא.

מציאת סביבת מנוחה אנלגטית (ללא כאבים) לאנשים הסובלים מכאבי גב תחתון מאפשרת רגיעה גופנית, אמוציונאלית ועצבית לאחר תלאות היום

 לסיכום ניתן לומר שמציאת מנח הישיבה הנכון ללא כאבים, כפי שמאפשרת כורסת סליפר של עמינח מדיקמגרה את שרירי היציבה העמוקים לחזור ולפעול נכון ללא עומס מיותר על מפרקי ורצועות הגב התחתון והאגן. הדבר ישפר את איכות החיים אך גם את זמן הריפוי, במיוחד בשילוב עם טכניקות טפול של פיזיותרפיה מודרנית.

האפשרות לשינויים תכופים וספציפיים מאפשרים את הארכת התקופה ללא כאבים בישיבה ושפור נוסף באיכות החיים וזמן הריפוי.

האפשרות לקימה נעזרת חשמלית תעזור לתהליך הריפוי על ידי הפעלת גירוי לשימוש טבעי בשרירי היציבה הנכונים. הורדת רמת הכאב והחרדה האופייניים לפעולה זו תשפר את איכות החיים של הסובלים מכאבים בזמן הקימה מכורסאות אחרים.

Snijders, C. J., Hermans, P. F., Niesing, R., Spoor, C. W., & Stoeckart, R. (2004). The influence of slouching and lumbar support on iliolumbar ligaments, intervertebral discs and sacroiliac joints. Clin Biomech (Bristol, Avon), 19(4), 323-329.

Murphy, S., Buckle, P., & Stubbs, D. (2004). Classroom posture and self-reported back and neck pain in schoolchildren. Appl Ergon, 35(2), 113-120.

O'Sullivan, P. B., Burnett, A., Floyd, A. N., Gadsdon, K., Logiudice, J., Miller, D., et al. (2003). Lumbar repositioning deficit in a specific low back pain population. Spine, 28(10), 1074-1079.

Makhsous, M., Lin, F., Hendrix, R. W., Hepler, M., & Zhang, L. Q. (2003). Sitting with adjustable ischial and back supports: biomechanical changes. Spine, 28(11), 1113-1121; discussion 1121-1112.

O'Sullivan, P. B., Grahamslaw, K. M., Kendell, M., Lapenskie, S. C., Moller, N. E., & Richards, K. V. (2002). The effect of different standing and sitting postures on trunk muscle activity in a pain-free population. Spine, 27(11), 1238-1244.

Scannell, J. P., & McGill, S. M. (2003). Lumbar posture–should it, and can it, be modified? A study of passive tissue stiffness and lumbar position during activities of daily living. Phys Ther, 83(10), 907-917.

עמינח-מדיק, אזוה"ת ניר צבי, 08-9274815