מדיק

טיפול בפצעי לחץ

כיצד נוצרים פצעי לחץ ואיך ניתן למנוע זאת?

חולים רבים המוצאים עצמם מרותקים למיטה או לכסא גלגלים מגלים לעתים תופעת לוואי חדשה המתווספת למצבם: פצעי לחץ. המדובר בתופעה שכיחה מאוד, העשויה לפגוע בכ-10% מן המאושפזים בבתי חולים. בבתי החולים הסיעודיים והמוסדות הגריאטריים, השכיחות עולה לכ-25% מן החולים. אם כך, כיצד נוצרים פצעי לחץ ואיך ניתן למנוע זאת?

כמרומז משמם, פצעי לחץ נגרמים באזורים בגוף הנתונים ללחץ רב. הפצעים מופיעים על העור ורקמת העור העוטפים עצמות בולטות, כתוצאה מהלחץ בין רקמת העצם לבין משטח קשיח. הלחץ מונע מעבר חופשי של דם, וכך ככל שכלי הדם נותרים חסומים זמן רב יותר, תאי הרקמה מתים והעור והרקמה שסביב עלולים להינמק. על כן, פצעי לחץ ממהרים להחמיר ככל שהאדם נותר באותה תנוחה זמן רב יותר, שכן לא מתאפשר לכלי הדם לחזור לפעילות ולשקם את האזור הרגיש.

כמובן, האזורים בגוף הנפגעים מפצעי לחץ נבדלים בין חולה המבלה את ימיו בישיבה וחולה המרותק למיטה. המשותף לשניהם הם פצעי לחץ בישבן, או פצעי לחץ בעצם הזנב. חולים על כסא גלגלים עשויים לפתח פצעי לחץ בכתפיים, באזור עמוד השדרה ובאחורי הזרועות והרגליים, האזורים שנמצאים במגע מתמיד עם הכסא.

חולים שכובים על גבי מיטות עשויים לסבול מפצעי לחץ גם באחורי הראש וצדדיו, החלקים העליונים של האוזניים, עצמות הכתפיים, המותניים, אחורי הקרסוליים והעקבים – כל האזורים שבאים במגע עם המזרן.

מלבד אי הנעימות הגדולה הכרוכה בפצע לחץ, הריח הלא נעים והכאב, הזנחתו עלולה לגרום לסיבוכים קשים, אלח דם וזיהומים. על כן מומלץ לעשות הכל כדי למנוע פצעי לחץ. למרבה המזל, ניתן לעשות זאת בקלות.

מניעת פצעי לחץ:

טיפול מניעתי בפצעי לחץ יכלול הקפדה על שינוי תנוחת הישיבה (או השכיבה) כל שעתיים, על מנת לוודא שזרימת הדם תקינה בכל האזורים הרגישים. כמו כן, על העור להיות נקי ויבש אך מומלץ להעניק לו לחות בעזרת תכשירי הזנה, כדי שישמור על גמישותו ועמידותו. מומלץ לעקוב אחר האזורים הרגישים, דוגמת הישבן, העקבים ואחורי הברכיים, כדי לוודא שאין עליהם סימנים, כמו כתמים אדומים על העור, שעשויים להעיד על היווצרות פצעים.

עמינח מדיק מציע מגוון מוצרים למניעת פצעי לחץ ואף לטיפול בהם: מזרנים ויסקו אלסטיים, כריות, משענות ואפילו מפרידי ברכיים ומגני עקב. כל אלה בנויים מחומרים איכותיים מאוד בעלי תכונות ייחודיות של התאמה ופיזור לחצים אשר יכולים לשמש רפואה מונעת ולהוות פתרון פונקציונלי לשמירה על הבריאות.

מזרנים לטיפול בפצעי לחץ נחלקים בין מזרני ויסקו ג’ל רפואיים, אשר מעניקים פתרון הן לסובלים מפצעי לחץ בדרגה 2 (פצעים שטחיים בגוון ורוד-אדמדם או שלפוחיות) והן לסובלים מפצעי לחץ כרוניים בדרגה 3 או 4 (פצעים עמוקים הפוגעים ברקמות ועלולים לחשוף שרירים או עצמות). כמו כן, עמינח מדיק מציעה מזרני אוויר הפועלים בטכניקת הזרמת אוויר מתמדת, המאפשרת לחולה “לצוף” מעל המזרן ולאפשר מעבר אוויר חופשי בין המזרן לעור ומזרני אוויר דינמיים עם תאי אוויר מודולריים ליצירת אזורי לחץ אפס וטיפול נקודתי.

כריות ייחודיות לטיפול בפצעי לחץ עשויות ויסקו ג’ל, או תאי אוויר או חומר ויסקו אלסטי ופוליאוריתן מוקצף. בזכות המגוון הגדול, ניתן בקלות למצוא את החומר והמבנה שיעניקו את התמיכה המקסימלית.

מומלץ להשתמש במערכת Sit & Check החדישה להתאמת הכרית הנכונה. המערכת, המוצעת על ידי עמינח מדיק, יוצרת בדיקת הדמייה של פיזור הלחצים באזור הישיבה, כדי לאתר מראש אזורים המועדים לפצעים ולשנות את הלחץ עליהם.



עוד בנושא